MC
Mindfulness Centrum Pijnacker-Nootdorp, Den Haag en Voorburg

Mindfulness
De basis van Mindfulness is aandacht voor het hier en nu. Mindfulness is een levenshouding
van opmerkzaamheid zonder te oordelen. Het tegendeel van Mindfulness is leven op je
automatische piloot en bezig zijn met verleden en toekomst. Je bent dan niet in contact met je
lichaam en je alarmsignalen. Met Mindfulness leer je bewust omgaan met spanning, stress,
angst, depressie, piekeren, pijn en overgewicht. Het helpt je de realiteit te herkennen en te
accepteren zoals ze is, zonder deze te kleuren door emotie of te reageren vanuit automatisme.

Aandachttraining
De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft Mindfulness met westerse psychologische inzichten
verenigd tot de Mindfulnesstraining. De Mindfulness training is een praktische training
gebaseerd op cognitieve psychotherapie (MBCT) en op Mindfulness gebaseerde stressreductie
door aandachttraining (MBSR). Mindfulness training is een 8 weken training gericht op meer
aandachtig en bewust in je leven zijn en op het anders omgaan met stress, emotionele en
fysieke pijn.

Voor wie
De Mindfulnesstraining is een methode die geschikt is voor mensen met stress of
verschijnselen van burn-out, mensen die piekeren of aanleg hebben voor het ontwikkelen van
depressies en mensen met lichamelijke klachten. Deze methode helpt je om veel meer
ontspannen met moeilijkheden om te gaan, minder te piekeren en zo meer van het leven te
genieten. De methode is ook geschikt voor mensen zonder klachten die een investering willen
doen in de kwaliteit van leven en bereid zijn op een nieuwe manier naar hun eigen ingesleten
reactiepatronen te kijken.

Wetenschappelijk onderzoek
Mindfulness is geaccepteerd in de medische en wetenschappelijke wereld en een bewezen
methode om stressklachten te verminderen.

Uit wetenschappelijk onderzoek van het UMC St. Radboud blijkt dat Mindfulness bij mensen
met terugkerende depressies een terugval voorkomt.

Het programma (stressreductie door aandachttraining) dat ontwikkeld is door Jon Kabat-Zinn
heeft een positief effect op de kwaliteit van leven, en op het omgaan met o.a. stress, pijn,
depressie, angst en moeheid.